In zijn achtste jaar slaat de Dutch Technology Week (DTW) zijn vleugels verder uit. Op 22 plekken in het land zijn evenementen rond technologie.

De hightech ontdekkingsroute langs bedrijven in Eindhoven, Helmond, Hapert, Best en Veldhoven krijgt dit jaar meer navolging in andere regio’s. Ook in Nieuwkuijk, Oss, Nijmegen en Assen zetten bedrijven hun deuren open voor het publiek.

De landelijke uitstraling van de DTW krijgt dit jaar – van 20 tot en met 25 mei – verder gestalte door een samenwerking met de FME, de werkgeversorganisatie voor de technologische industrie. Die is mede-initiatiefnemer met onder meer ASML, Philips en VDL voor het nieuwe evenement voor basisscholieren Mission Tech in het Klokgebouw. Ook in themabijeenkomsten voor de industrie in Eindhoven, Hengelo, Leeuwarden en Zaandam heeft de werkgeversvereniging de hand.

FME benut het podium van de DTW voor een publiekscampagne om de samenleving mee te nemen in de toenemende technologische vernieuwing. ,,Als iedereen zich technologie eigen maakt, gaat dat onze concurrentiepositie versterken”, zegt Cordula van Klink van FME over de campagne Make tech yours. FME heeft daarvoor de krachten gebundeld met bedrijven, kennisinstellingen en overheden in het initiatief UpgradeNL.

Ook de niet direct in technologie geïnteresseerde doelgroep wordt opgezocht. ,,Technologie vind je steeds meer ook in niet-technologische beroepen.” Onderdeel van de campagne is een voor elke Nederlander te volgen cursus over kunstmatige intelligentie.

Zichtbaar

De DTW is voor de campagneperiode van drie jaar de plek waar die nieuwe technologie te zien is. ,,We hebben ervoor gekozen om bestaande initiatieven groot te maken”, motiveert Van Klink. Dit jaar is dat zichtbaar in de landelijke spreiding van activiteiten. ,,We hopen dat het zich volgend jaar vertaalt naar meer publieksevenementen”, maakt Van Klink duidelijk.

De agenda voor dit jaar wordt nog gedomineerd door activiteiten voor kinderen en jongeren, van de basisschool tot en met het voortgezet onderwijs. Het is de bekende doelgroep die warm wordt gemaakt voor een loopbaan in de techniek. Jongeren maken kennis met bedrijven en komen in aanraking met de nieuwste technologie. Meer dan vijfduizend bezoekers worden verwacht tijdens de jaarlijkse Night of the Nerds in het Klokgebouw. Zo’n achthonderd basisschoolleerlingen melden zich op de Automotive Campus in Helmond voor Autotech.

Het op meiden gerichte netwerk-evenement Female Tech Heroes op de High Tech Campus is met zeshonderd inschrijvers volgeboekt. Nieuw is dit jaar ook het tweedaagse Sioux Tech Festival dat op het Ketelhuisplein op Strijp-S onder meer een virtuele kermis in petto heeft.

De nog jonge Brainport Industries Campus is zaterdag 25 mei voor het eerst voor publiek toegankelijk, van 11.00 tot 17.00 uur. Dat geldt ook voor bedrijven op Strijp-T, zoals Additive Industries met zijn 3D-metaalprinters. In Veldhoven presenteert Microcentrum zich in zijn nieuwe onderkomen. Philips is gastheer in zijn vestiging in Best. In Helmond verzamelen vijftig hightechbedrijven in de regio zich deze keer bij Franke Nederland aan de Lagedijk. Voor de innovaties en de banenmarkt van bedrijven in de Kempen tijdens Kempentech is Hapert weer het toneel. Onderdeel van het programma op zaterdag zijn ook de gratis openstelling van het Philips Museum in Eindhoven en Nemo Science Museum in Amsterdam.

Bron: ED.nl

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin